Smörjintervall på linjärstyrningar

2024-08-23

Smörjintervall har man för att säkerställa att man har tillräckligt med smörjmedel av bra kvalitet för att minimera förslitningen i sitt linjärlager.

Om ett lager inte är grundsmort vid leverans måste detta göras direkt vid installationen för att man inte ska få en initial förslitning så fort man börjar köra. Annars kommer det att bildas metallspån direkt som sedan kommer att ligga kvar som ett slipmedel i lagret och förkorta livslängden avsevärt. En del fabrikat levereras med grundsmörjning, andra med enbart rostskyddsolja (och den fungerar inte som smörjmedel).

Därefter finns det normalt rekommenderade smörjintervall. Men det finns faktorer som kan avgöra att man vill smörja oftare. Det kan till exempel vara:

  • Höga belastningar
  • Höga temperaturer
  • En smutsig miljö
  • En skada i tätningen som läcker ut smörjmedel (eller kanske rent av generellt dåliga tätningar i valt fabrikat)

När man smörjer en skenstyrningsvagn brukar det vara bra att smörja i omgångar och göra en liten rörelse emellan för att få in smörjmedlet mellan kulorna. Till exempel dela upp smörjmängden i 3 omgångar. Längden på smörjintervallen skiljer sig mycket mellan fabrikaten. Tänk på att använda ett smörjmedel som är kompatibelt med det fett som redan finns i lagret.

Här kan ni se en video gällande ämnet med Carry Lindholm från Bosch Rexroth: