Skarvning av skenstyrningar

2024-09-04

En skena produceras normalt i längder som ligger mellan 1-6 meter beroende på typ, storlek och fabrikat.

Det är dessa valsverkslängder som vi som leverantörer har på vårt lager och som vi utgår från när vi kapar upp skenor i de längder som du önskar.

Skenorna har i de flesta fall infästningshål som är borrade i skenan från början med ett fast centrumavstånd, till exempel 60 mm på en viss storlek.

Vad gör man om man till exempel behöver en skena som är längre än en valsverkslängd?

Skenor kan man skarva, det vill säga lägga skenor efter varandra för att åstadkomma en längre slaglängd.

Vad finns det då att tänka på?

Skenorna bör vara valda så att de ligger väldigt nära varandra när det gäller toleranser. Eftersom en åkvagn, som oftast är förspänd, ska ta sig från den ena skenan till den andra får inte höjd- eller breddfelet vara för stort. Här pratar vi om my.

Detta kan göras antingen med selektering eller att välja skenor med högre toleransklass.

Längden på skenorna ska väljas så att man får symmetri från skarven till första infästningshålet på vardera sida på skenorna, annars blir det inte bra!

Hur skarvar man då?

Det finns åtminstone 3 sätt:

  • 1. Man har skarpa kanter i änden på båda skenorna. Bäst när det är en smutsig miljö.
  • 2. Man fasar skenorna med en anpassad fas så att tätningarna inte tar stryk när de passerar. Denna är lite mer förlåtande men det blir i gengäld smutsfickor på skenan vilket kan vara ett problem om man har mycket smuts.
  • 3. Man sätter en liten fas på skenornas ovansida för tätningarnas skull men har skarpa kanter i kulbanorna. Toleranserna på totalhöjden på skenan är generellt grövre än toleranserna på kulbanornas lägen.

Om man skulle få en skada på en av skenorna rekommenderas man att byta ut båda delarna i det första alternativet. I det andra och tredje alternativet kan man byta en del.

Med skarvade skenor kan man i princip bygga oändligt långa banor.

Här kan ni se en video gällande ämnet med Carry Lindholm från Bosch Rexroth: