Styvhet på en skenstyrning

2024-07-11

Varför är styvhet eller minimal fjädring på en skenstyrning viktigt?

I applikationer där man till exempel bearbetar en produkt vill man inte att produkten eller verktyget ska flytta sig när man belastar skenstyrningen. Det vill säga, om man till exempel vill bearbeta en yta vill man inte att ytan ska fjädra undan på grund av bearbetningskrafterna. Ytan ska bli plan och då ska alla delar vara så styva som möjligt.

Vad påverkar styvheten på en skenstyrning? Det är flera faktorer:

Konstruktionen

  • Det vill säga storleken på de kulor man har valt
  • Antalet kulor som är i kontakt i den belastade zonen
  • Utformningen på kulbanorna
  • Om man har X- eller O-anordning
  • Hur krafterna fortplantar sig genom skenstyrningen

Materialval

  • Stålkvalitet
  • Härdningsprocess
  • Hållfasthetsklass på skruvförband

Storlek

  • Storleken på skenstyrningen
  • Typ av åkvagn

Vald förspänningsklass

Vad är en normal fjädring på en kulskenstyrning?

Storlek 25 med en standardvagn med en förspänning på 2 % är nog den vanligaste varianten för hanteringsutrustningar. Om man tar den som exempel trycks den ihop ca 8 µ (0,008 mm) vid en belastning på 200 kg per vagn.

På bearbetningsutrustningar väljer man oftast 8 % eller 13 % förspänning, går upp i storlek, alternativt väljer rullskenstyrningar vilket minskar fjädringen radikalt.

Här kan ni se en video gällande ämnet med Carry Lindholm från Bosch Rexroth: